středa 11. září 2013

NAŠE CÍLE....

Tak jsme s Matýskem opět navštívili paní psycholožku. Moc se do úkolů nehrnul, spíš ho zajímali hračky. Pak jsem ho na chvilku dokázala usměrnit .....začal dělat test inteligence, kdy v obrazci byl výřez a měl šest možností co tam patří a měl určit která...těch obrazců je 36, některé lehčí, některé těžší, někde u dvacítky začal ztrácet pozornost, zrychlovat a aniž by si obrázky pořádně prohlédl hádat jako ve sportce . Při tom po očku koukal na mě, jestli je to správně...I přesto že test spíše nedokončil tak jsem dopadli na " průměr " což je relativně pozitivní zpráva...

Vzhledem k jeho problémům s řečí nebo spíš  "ne řečí " vyslovila paní psycholožka podezření spíše na vývojovou dysfázii. Samozřejmě auti rysy máme pořád, ale na tuhle diagnózu si myslím už víc jak dva roky ale oficiálně nám ji ještě nikdo nepotvrdil. A vypadá že je to na spadnutí.... Matěj má už šest let, řeč odpovídá stále dvouletému dítěti, má špatné porozumění řeči, takže neví co po něm vlastně chceme...

Paní psycholožka zkoušela otázky typu "Matýsku, ukaž mi na čem vaříme ?? Ukaž mi co nosíme když prší "  - nulová odpověď  ,  Matěj pojmenovával obrázky po jednom a po svém, tak stejně jako čte ..... kočak (kočka), vaří (sporák), prší (deštník)...

Co s tím... někdy mě přepadá v takových chvílích zoufalství. I když si myslím že jsme udělali obrovský pokrok, tak nějak to pořád ještě nestačí . Odcházela jsem z ordinace z rozporuplnými pocity, na jednu stranu úleva, že to Matějovi  " myslí"  , ale na druhou stranu " panebože jak se to všechno zvládnem naučit "

Takže když to shrnu, nemáme pojem o barvách, nerozeznáme stejné x jiné ( i když Matěj spíše doma preferuje slovo patří x nepatří, nemáme pojem o malý x velký , dle paní psycholožky, stimulovat Matěje i bez kartiček...... ten chudák někdy ani neví , co po něm vlastně chci :-)

Tak jsem se vypovídala a jdem zase pracovat :-)

4 komentáře:

  1. Ona dá i "jenom" dysfázie hodně zabrat...Ale doporučuji nechat Matěje vyšetřit u odborníka na autismus, nestačí ledajaký odborník, musí tomu ten člověk rozumět. Pokud tam něco je, bude mít lehčí cestu k asistenci ve škole a jestli ne, budeš aspoň vědět na čem jste a budeš mít na čem stavět.
    Jára dostal diagnózu až po 5. roce, má k dysfázii i autismus, možné je tedy mít i obojí, bohužel:-(
    Ale to, že dopadl na "průměr" je bezvadná zpráva, gratuluji:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Já si myslím , že to je právě náš případ....už ze začátku když jsem viděla tvé videa s Járou, mi přišli opravdu hodně podobní, co se týče chování i řeči...My máme určený atypický autismus, což potvrzují dle své praxe i učitelky ze školky, ale nemyslím si že Matějova řeč je jen následek autismu, protože on se snaží o kontakt, ale prostě mu to nejde a hlavně má špatné porozumění řeči, což by odpovídalo spíše té dysfázii. A za průměr jsem opravdu ráda.....

    OdpovědětVymazat
  3. Jenda má taky DA plus VD, takže určitě mohou jít ruku v ruce. Porozumění je u Jendy často na úrovni dvouletého dítěte. Musíme na něj mluvit v jednoduchých krátkých větách. Kamarádky 3 letý syn je na tom mnohem líp než Jenda. Ve středu mu napsali dokonce SMR...a já vlastně nevím - má ji? nemá? V mnohém jistě, ale na iPadu ne... Držím vám palce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono je to někdy opravdu těžké rozeznat co je co....tyhle diagnózy v podstatě mají hodně společného....děkuji za palce

      Vymazat